Mohou menší weby v dostatečném počtu vydělat víc než jeden velký?

by on

Tuto otázku najdete na webu poměrně často a odpověď na ní není úplně jednoduchá. Internetoví podnikatelé se dost často přiklánějí k závěru, že velký web vydělá víc než několik malých webů. Já jsem si dnes pro vás připravil statistiku jednoho z malých webů a posuďte sami, jestli by deset takových malých webů neudělalo zajímavý roční zisk.

K dokončení tohoto článku mně také motivoval článek, který napsal Lukáš na svém blogu a řeší otázku, jestli se dají Affiliate weby brát jako aktivum. V tomto článku a následně i v komentářích se právě řeší, jestli se soustředit na jeden (dva) větší web anebo jestli provozovat vícero menších webů, jejichž společný zisk zajistí solidní roční příjem.

Je třeba si předem říci, že jde hlavně o vztah počet hodin odpravovaných na webu VS roční zisk z webu. Velké weby si žádají větší pozornost, pokud budete práci zadávat někomu jinému, tak se časová náročnost velmi sníží, ovšem stojí to mnohdy nemalé peníze a zisk se pak snižuje. Pravdou je, že pokud se věnuji dvou větším webům, tak mám asi vše víc pod kontrolou a je víc času. Ovšem co takhle model několika (klidně i desítek) menších webů v rozsahu řekněme 30 až 100 stran v indexu, které budou generovat solidní zisk řekněme 25 až 50 tisíc ročně a to vše s minimální časovou a finanční náročností.

Já jsem si pro vás připravil jednu takovou statistiku, která ukazuje, že by to šlo. Jedná se o tři roky starý web, který generuje velmi zajímavý roční zisk a to ve vztahu k počtu hodin, které je nutné mu věnovat a také k finanční náročnosti a nutným výdajům. Web se soustředí na užší niku, ale je možno na ní nabalit související témata a web solidně rozšířit. Testovaný web má v indexu Seznamu 95 stran a v indexu Googlu je 83 stránek. Jak jsem již zmínil tak web funguje třetím rokem a třetím rokem generuje zisk. Zisk se stále zvyšuje, síla webu roste a návštěvnost také.

Napíšu ještě pár čísel na úvod, pro představu. Web má po třech letech solidní rank a to SR4 a PR3, který si držel celý rok 2013. Protože nejsem úplně zastánce masivního shánění odkazů za každou cenu, tak na web odkazuje jen 56 domén a já sám jsem vytvořil jen a pouze 30 odkazů, částečné ze svého portfolia a částečně výměnou na jiných tematických webech. Dalších 26 odkazů bylo vytvořeno samovolně a při procházení těchto odkazů jsem byl mile překvapen. Všechny odkazy dokonale potvrzují pravidlo, že kvalitní a unikátní obsah si své odkazovatele nejde sám. Pohled na seznam ukazuje na jeden odkaz z Wikipedie, další odkaz z jednoho z větších slevových serverů (odkazuje na detailní informace ke mně na web), pak několik fan stránek které mně také zásobují návštěvníky a odkaz který mně velmi potěšil, umístění v první trojce webů na dané téma, dle obsáhlé komunity uživatelů produktu.

 

Jak vidíte, tak linkbuilding a tvorba odkazového profilu mi zabrala opravdu jen pár hodin, zbytek se dotvořil zcela sám. Návštěvnost a další údaje už vidíte na prvním obrázku.

Podíváme se tedy, jak to vypadá s výdělkem a s časem věnovaným webu. Na webu je nutné pracovat zhruba 10 hodin za měsíc a v tomto čase je zahrnuto vše, od umístění reklamy inzerentů, affil kódů, občasné přidání obsahu, statistika a její vyhodnocení, fakturace, minimální propagace a občasné odeslání zpravodaje (ano web už si vytvořil i zajímavou emailovou databázi).

Výdělky z affiliate programů

Výdělky tohoto webu jsou zajištěny hned několika metodami, jejichž vzájemná kombinace zajistí minimalizování výpadku příjmů a ten je tak poměrně stabilní. Jedná se o affiliate, PPC reklamu, přímou bannerovou a textovou reklamu, prodej reklamních odkazů v textu i mimo něj. Affiliate zde kombinuje zatím 5 programů, z nich je jeden hlavní a má také největší podíl na zisku. Na obrázku níže můžete vidět statistiku tohoto hlavního affiliate programu. V roce 2013 web měl jen na tomto affiliate programu obrat lehce přes půl milionu korun a provizi 21 000 ,- (provize vůči obratu se může zdát nižší, to je daň za méně populární téma v affilu) Na dalším obrázku najdete graf prodejů v průběhu roku.

 

Další affiliate program, který se na zisku podílí je okrajový a s tématem webu sice souvisí, ale tak na 40%. Statistika tohoto affilu ale také není k zahození, obrat webu na dalším affilu je přes 80 000,- a provize z něj dělá přes 3000,- Obrázky statistiky a grafu prodejů najdete opět níže.

 

Affiliate programy se na celkovém zisku webu podílejí největším poměrem a to proto, že pro affil byl web primárně vytvořen. Další formy monetizace jsou doplňkové, přesto dělají také zajímavou část zisku. Affiliate programy na tomto webu vydělali v roce 2013 velmi pěkných 31 000,-

Výdělky z PPC reklam

Pojďme ale dál, další forma monetizace je zobrazování PPC reklamy a jde o sítě Sklik a AdSense. Tady je situace opět velmi zajímavá a je na ní hezky vidět jak výdělky v PPC reklam ovlivňuje jednak umístění reklamních ploch, formát reklamy a také její relevance (o která si třeba Gooogle myslí že je dobrá). Statistiku jednotlivých systémů můžete najít níže, začněme Sklikem který je nasazen na lepší pozici. Na začátku tam ale byl AdSense, bohužel relevance reklam AdSense založená na zájmech, není vždy to pravé a ne vždy funguje tak jak má.

Sklik na tomto webu v roce 2013 vydělal přes 5500,- a poměrně hezky doplnil zisk webu. Statistiku najdete níže na obrázku.

sklik stat nika web

Podíváme li se na AdSense, ten dopadl hůře. I přes testování je prostě horší než Sklik a dle mého testování je to právě kvůli relevanci reklam. Tak jako tak tu máme z AdSense další zisk a to 2600,-. Obrázek statistiky z AdSense najdete níže. Celkově se PPC reklama na webu podepsala ročním ziskem přes 8 000,- a vzhledem k tomu, že jde o doplněk k affilu jsem s výdělkem spokojen.

Mezisoučet ziskovosti webu nám říká, že z afiliace a PPC reklam jsme na zisku cca 40 000,- za rok. Web je ovšem dále monetizován pomocí přímého prodeje reklamy bannerové a textové. Zisk tedy zahrnuje, prodej plochy pro banner, prodej prostoru pro odkaz a prodej článků (Jen dva za rok, obsáhlejší, ale zato dražší. Nic se nesmí přehánět). Celkový zisk z tohoto prodeje byl za rok 2013 7 000,- a přispěl tak k celkovému zisku 47 000,- za rok.

Podívejme se detailněji na celkový zisk webu. Zisk ve výši cca 47 tisíc korun je zisk, z kterého už byla odvedena DPH, jsou to tedy peníze, které čeká jen zdanění 15% a případné sociální a zdravotní pojištění. Toto jsou, ovšem aspekty které výrazně ovlivní daňové odpočty a náklady ostatních aktivit a tak se opravdový čistý zisk, tedy to vám opravdu zbude v peněžence, dost obtížně vypočítá. U mě například díky různým daňovým zvýhodněním atd byl tento zisk téměř konečný.

Jak jsou na tom náklady?

Náklady na tomto webu jsou minimální, jedná se o platbu za doménu a hosting a platbu za nějaké texty. V roce 2013 se jednalo o pouhých 2 000,- (v prvním roce života webu to bylo 8 000,- a zisk byl „jen“ 20 000,-) Pokud tedy vezmu v potaz jednouché počty, tak zisk z tohoto webu byl 45 000,-. Časová náročnost v průběhu roku je maximálně 10 hodin za měsíc a jak jsem už psal výše, je v ní zahrnuto naprosto vše. V prvním roce života webu to ovšem bylo daleko víc, protože budování webu, nasazení obsahu a testy s monetizačními prvky zaberou prostě víc času, ta investice se ale vyplácí. Z tříletého provozu, je zatím jasné to, že zisk webu roste a náklady se snižují. Za tři roky tento web generoval přes 100 000,- s náklady 12 000,- a minimální časovou náročností. Časová náročnost by se dala ještě srazit, já se ale rád občas hrabu ve statistikách, protože mně to baví 🙂

Jaké jsou ještě možnosti monetizace webu a jak je možné zisk ještě více nakopnout. Moc toho už není, ale přeci jen. Opět je zde potřeba vycházet ze statistik webu a tomu přizpůsobovat nasazení reklamních prvků. Níže se podívejte na statistiku návštěvníků a uvidíte, že další cílení se tam přímo nabízí.

 

Ze statistik se dozvíte, kdo k vám na web chodí a podle toho můžete najít další prvky monetizace, hlavně vhodné affiliate programy, jednak podle věku návštěvníků, podle pohlaví ale také podle zájmů se dá vybrat opravdu mnoho dalších monetizačních prvků, které s tématem alespoň okrajově souvisejí.

gat stats vek nika web

Doufám, že vás dnešní obsáhlá dávka statistik nenudila a že jste si mohli udělat obrázek o tom, jak může menší web vydělávat. Rozhodnutí o tom, zda to zkusíte je samozřejmě na vás a rád bych ještě napsal pár řádek, aby si někdo nemyslel, že to jde tak snadno.

 

Hlavně první rok je důležitý a stojí nejvíce práce. Je potřeba si uvědomit pár základních, ale důležitých pravidel, které pokud nedodržíte, úspěch se nedostaví. Začal bych asi tím, že úzce zaměřené téma, nebo li jak je dnes moderní říkat nika, se musí vybírat důkladně. Je potřeba se věnovat něčemu, k čemu máte alespoň trochu vztah, téma je alespoň minimálně hledané a bude k němu dostatek monetizačních kanálů.

Konkurence v serpu je sice důležitá, ale ne úplně. Například když tento web začínal, stav serpu byl Seznam 2 800 000 výsledků a Google 1 400 000 výsledků. Ovšem až na starší autoritativní weby jako je Wikipedie, atd. to byl všechno nic moc soupeř. Proč? Protože to nikdo nedělal pořádně. To je totiž nejdůležitější pravidlo. Musíte být v tématu hodně obsáhlí, jděte do hloubky a řekněte o tématu svým návštěvníků všechno, ne jen to dobré, ale prostě všechno. Buďte originální, nic nikde nekopírujte, inspirujte se, ale buďte originální, jinak zapadnete jako ostatní.

Netvrdím, že tohle je snadná cesta, na začátku rozhodně není. Ovšem v průběhu let se ukáže, jak dobře jste svou práci odvedli a pokud vyberete opravdu dobře téma, máte nevyčerpatelnou niku. Sezónní věci a momentální výstřelky jsou na nic, na to rovnou zapomeňte. Já jsem momentálně v takové fázi, že takové weby vlastním 3 a další dva jdou letos do světa, uvidíme, jestli najdu nějaké další zajímavé téma, které se nevyčerpává. Bohužel některé affiliate programy jsou dnes stavěné tak na rok a pak pá pá, lá la. To je k ničemu.

Takže moje odpověď na Lukášovo téma zní. Ano dá se vydělat i sítí menších webů, ovšem je tu spousta důležitých věcí, které je potřeba dodržet, jinak se úspěch prostě nedostaví. Pokud budete přemýšlet o podobném směru, myslete na to. U tohoto webu mně trošku mrzí, že jsem neměl čas na rozjíždějící se affil jednoho provozovatele a nevzal tak post manažera, bohužel čas hraje většinou proti mně. Ale pokusím se to ještě vyřešit, stále tu jsou zkušení affiliate manažeři který mají opravdu zájem na rozvoji affiliate u nás, jako je například Martin Bětík z VIV NETu, atd. Když manažeři s partnery komunikují a ptají se, je to sen. V opačném případě je to průser. Tak pro dnešek konec a snad zase příště u nějaké další statistiky zdar.

Jan Berky

You may also like

11 komentářů
  1. mkurri 5 roky ago

    Dobrá statistika 😉 Zaujali mě hlavně ty cílovky, musím to zkusit taky zapnout.
    Jaké je to téma?

  2. Dokec 5 roky ago

    Super vycerpavajici clanek…
    a ten vydelek je krasny 😉

  3. Primelinks 5 roky ago

    Úžasný článek, úžasné výsledky, jen tak dál 🙂

  4. David 5 roky ago

    Hezký článek a pěkná ukázka toho, že dobře udělaný web a dobře zvolené téma i v malém dokáže udělat hodně. Gratuluji k takovému počinu a ať se daří i nadále takto dobře 😉

  5. Duben 5 roky ago

    Hezká úvaha, která má ale jistá ale. Troufám se říct že jako provozovatel několika desítek malých webů a několika větších mám docela možnost porovnat jak to funguje v reálném světě. Tyhle čísla a statistiky mi u malých webů taky vycházeli docela fajn, dokud šlo o jednotlivé weby. Jakmile je jich ale pár desítek výrazně narůstá náročnost věcí, které si člověk v téhle fázi uvažování neuvědomí.

    Opravdu když se vezme slušný výdělek na jeden web a udělá se třeba krát 20 nebo 50, vypadá to hezky i s tím, že dá práci udělat tolik webů na vhodné niky. JENŽE pak nastane to, že o weby je potřeba se trochu starat i z hlediska provozního. WordPress má automatickou aktualizaci, paráda jen kliknu a … a sem tam problém. Kompatibilita šablon občas nefunguje a musí se doupravit, doprogramovat, pluginy to samé. Zvlášť ty optimalizované pro PPC a Affiliate se prostě nemohou jen tak nahradit něším jiným. Vlastní pluginy je potřeba taky udržovat a vyvíjet dál apod. WordPress má bezpečnostní díry, takže se musí taky sem tam řešit hacknutý web, jasně oprava je třeba „jen na 2-3 hodiny“ .. jenže krát 50? Zrovna nedávno jsem takhle řešil průšvih v celé síti webů a bylo to opakovaně pár 3-4 denní práce. Něco přes měsíc a půl čisté práce. Ono totiž občas není jasné kudy se tam ten šmejd dostal, kterým pluginem, kterým webem, a tak se to točí dokola, 1 web napadený, rozšíří na všechny weby a hledej jehlu v kupce sena.

    I bez tohodle je nějaká ta údržba zapotřebí, jeden web vydělává hezky, ale udržet stejně 50 webů je už pak celkem monotónní práce se statistikami, takže udržet weby stejně ziskové není takové hračka.

    Z mého pohledu má kromě budování vlastní provázané sítě přínos menších webů spíš v tom, že se dá nabídnout reklamním agenturám širší portfolio ohledně zaměření webů a dosáhnout na širší portfolio kampaní, získat širší demografickou základu emailových kontaktů apod.

  6. Duben 5 roky ago

    Další věc je, že na 1 úspěšný web obvykle připadá několik ne až tak dobrých, takže i ty zisky se zprůměrují a nejsou až tak zajímavé, aby se jednomu webu mělo smysl věnovat celých 10 hodin měsíčně.

    Taky je potřeba při větším počtu webů umět dobře automatizovat velkou část činností, což souvisí s počtem hodin, které má smysl pravidelně 1 webu v síti malých webů věnovat.

    Jinak monetizuju převážně PPC přes Adsense (méně práce) a přímým prodejem. S Affiliate je možná víc práce, protože sem tam nějaký program skončí a musí se nasadit nový, otestovat nové prvky pro reklamu apod.

  7. Josef.P 5 roky ago

    Je pravda, jak Standa píše, že od určitého počtu je i tohle harakiri. Je třeba si ale říct, že s dvaceti menšími weby to není ještě takovej problém, nebo já ho zatím nemám, ale takových „bezúdržbových webů“ ještě nemám tolik.

    Přesně kvůli tomu co je v druhém odstavci nepoužívám WP.

    Práce na 50 webech bude už dost, ale 50 webů pokud je uděláš dobře a budou vydělávat ti vydělá docela balík, pokud ne, je něco špatně a je nutný to buď předělat, nebo se těch webů co nevydělávají zbavit.

    Je asi třeba si určit nějaký čas potřebný k tomu aby web vydělával, pokud ne hned ho utnout, neb žere čas. Taky mám větší web do kterého pořád něco investuje, věnuje se mu čas a výdělek není nic moc, na druhou stranu mám web podobné velikosti kterému věnuji desetinu času a udělá za rok 250 tisíc. Je to složité, je to strašně individuální a to mně na tom právě baví 😆

  8. Snuggy 5 roky ago

    Chci mít taky takové weby. Škoda, že někdo nedá ještě konkrétnější příklad 🙂

  9. LukasP 5 roky ago

    Je třeba si taky uvědomit, že při 50ti webech už je zisk takový, že si lze dovolit najmout na full time 1-2 zaměstnance, nebo nějaké externisty, takže ta činnost se dělí a tý práce zase tolik není.

    Samozřejmě je mnohem lehčí říct raději jeden web, kterej vydělává 100K měsíčně, ale udělejte takový web že. Mnohem snadnější z dlouhodobého hlediska je udělat 50 webů, který vydělávaj 2K měsíčně.

  10. Duben 5 roky ago

    Lukáši to záleží, já provozuju přes 80 webů, ale přes 2k měsíčně se nedostává ani jeden z malých webů. Tam se reálně pohybují částky po odečtení všech skutečných i časových nákladů spíš v desítkách až stovkách korun, rozhodně ne v tisících. V tisísících se pohybují weby, které považuju za větší. Takže Buď dělám něco špatně (pak ale nechápu proč tuhle strategii se spoustou webů a odpovídajících zaměstnanců neprovozuje kde kdo), ne to zase tak špatně nedělám, jen ta realita je trochu jiná než udělat 1 web a pak říct že udělat padesát takových není problém.

    Samozřejmě pokud někdo vezme mé weby a dokáže je nastavit tak aby poskočili ve výdělcích o 1 až dva řády, neporušovali podmínky žádných reklamních partnerů, tak v tu chvíli nemám problém dát dotyčnému 50 procent čistého zisku, protože na tom stále vydělám desítky tisíc měsíčně. Jenže ona ta realita takhle většinou nefunguje …

  11. Martin 5 roky ago

    Z vlastní zkušenosti můžu říct, že malé weby moc nevydělávají. Na ty affil weby chodí lidé v malém počtu a navíc je musím přivést většinou přes PPC. Takže na jedné konverzi místo např. 500Kč vydělám po odečtení nákladů na PPC třeba 150 – 200Kč.

    Na rozdíl od větších magazínů, kde mám náklady pouze za „redaktory“ a návštěvnost je čistě organická. Ty mi vydělají x-krát více s téměř minimálními náklady. 🙂

Leave a Comment