Prodáváte chatu v Karlovarském kraji? Máme pro vás pár zajímavých rad a užitečných tipů!

by on

Prodej chaty v Karlovarském kraji může být za současné situace poměrně náročným úkolem, vyžadujícím správnou strategii a pečlivou přípravu. Trh s rekreačními nemovitostmi prošel v posledních letech dramatickými změnami. Během pandemie nemoci Covid-19 poptávka po chatách a chalupách prudce vzrostla, protože lidé hledali únik z měst a toužili po svém vlastním prostoru někde stranou ostatních, ideálně pak v přírodě. Tento trend provázený razantním růstem cen však výrazně polevil. Situace se změnila. Chaty a chalupy zlevňují.

Máte chatu na prodej? Pak se možná budete nuceni smířit s tím, že podobně jako celá řada dalších lidí “neudáte” svou nemovitost tak rychle a za takových finančních podmínek, jak jste si nejspíš představovali. Faktem nicméně je, že Karlovarský kraj nebo alespoň jeho podstatná část, je poměrně atraktivním “rekreačním” regionem, takže to z vašeho pohledu třeba nebude zase až tak složité. Přesto však musíte vědět, jak na to. 

Takže? Co je při prodeji rekreační nemovitosti důležité?

 

Prodáváte chatu v Karlovarském kraji? Nejdřív nastavte optimální cenu!

Jedním z prvních kroků při prodeji jakékoliv nemovitosti je realistické nastavení nabídkové ceny. To však může být někdy složitější, než se zdá. Obzvláště pak v případě takové chaty či chalupy, protože, jak už jsme řekli, trh se od pandemických let výrazně proměnil. Takových nemovitostí určených k prodeji už od loňska přibývá a zájemci si proto mohou vybírat. Pokud tedy cenu nadsadíte, riskujete, že se vám dlouho nikdo neozve. 

Naopak příliš nízká nabídková cena vás může připravit o část zisku. “Správná” cena by měla odrážet řadu věcí. Především celkový stav vaší chaty, velikost pozemku, atraktivitu celé lokality a samozřejmě i aktuální situaci na trhu s tímto typem nemovitostí v Karlovarském kraji. Neocenitelným pomocníkem může být zkušený realitní makléř, který má detailní znalost místního trhu a pomůže vám všechny faktory optimálně vybalancovat. Najde průsečík mezi tím, co očekáváte a tím, co je reálně dosažitelné.  

 

Příprava nemovitosti aneb První dojem bývá rozhodující!

Ještě před tím než začnete chatu nabízet, musíte ji náležitě připravit. Tak, aby udělala na potenciální kupce co nejlepší dojem. Nezapomeňte, že první dojem bývá obvykle rozhodující! Správná příprava může urychlit celý obchod a také zvýšit prodejní cenu. Může se vám totiž ozvat více zájemců, kteří se začnou navzájem přeplácet, a to navzdory aktuální situaci, o níž jsme před chvílí hovořili. Zaměřte se třeba na tyto věci:

  • Exteriér: Posekejte trávu, opravte drobné vady, jako jsou praskliny v omítce nebo zrezlé panty na brance.
  • Interiér: Zútulněte vnitřní prostory, umyjte okna, zbavte se přebytečného nábytku a vymalujte světlými barvami.
  • Technický stav: Ujistěte se, že veškeré instalace, jako jsou elektřina a voda, fungují bezchybně.

 

Zkušený makléř vás provede nástrahami realitního trhu

Důležitou otázkou je, zda se pustit do prodeje tzv. na vlastní pěst nebo využít služeb realitní kanceláře. Obě varianty mají své výhody. Realitní kancelář zpravidla nabízí komplexní služby, od nastavení optimální nabídkové ceny přes profesionální inzerci až po právní podporu. Makléři mají navíc zkušenosti s vyjednáváním, což může hrát svou roli při vaší snaze o dosažení co nejvyšší prodejní ceny. 

Pokud se však rozhodnete “jít do toho” sami, jistě můžete. Bude to ale vyžadovat docela dost času a úsilí. Faktem nicméně je, že tak budete mít vše plně pod kontrolou. Ale na rovinu, spolupráce se zkušeným profesionálem, který vás provede nástrahami realitního trhu, je obvykle lepším řešením. 

Inzerát “prodává”

Správně pojatá inzerce je základním předpokladem každého úspěšného prodeje nemovitosti. Jak už jsme řekli, ceny chalup narazily na strop a klesají. Proto, chcete-li svou chatu rychle a za rozumné peníze prodat, musíte zvládnout její inzerci.

Kde inzerovat? Internetové portály a sociální sítě samozřejmě hrají prim. Jde o nejčastěji využívané kanály, kde zájemci hledají nemovitosti. A jak inzerovat? Důležité je vytvořit atraktivní a podrobný popis, který vyzdvihne přednosti vaší chaty. Profesionálně vyhotovené fotografie, které zachytí její největší “lákadla” pochopitelně nemohou chybět. Pokud je vaše chata blízko lázeňského města, oblíbených turistických tras nebo je něčím zajímavá, jako že má saunu či velký krb, určitě to v inzerátu zdůrazněte. Zvažte také vytvoření videoprohlídky, což je stále populárnější způsob prezentace nemovitostí.

Tipy pro efektivní inzerci:

  1. Představte hlavní výhody vaší nemovitosti – stručně a jasně.
  2. Vyzdvihněte unikátní prvky, které nemovitost odlišují od většiny ostatních.
  3. Průběžně aktualizujte popis podle odezvy od zájemců.
  4. Uveďte detailní informace o lokalitě a dostupnosti.
  5. Pořiďte kvalitní fotografie – v dostatečném množství.
  6. Inzerujte jak na realitních portálech, tak na sociálních sítích.

 

Karlovarský kraj to jsou lázně i hory

Karlovarský kraj má zájemcům o rekreaci hodně co nabídnout – od klidných horských oblastí až po atraktivní lokality poblíž lázeňských měst. A přestože během pandemie byly i z tohoto důvodu chaty na Karlovarsku velmi žádané, dnes už o ně takový zájem není. V současnosti je proto klíčem k úspěchu při prodeji chaty či chalupy nejen správně nastavená cena, ale také nějaká přidaná hodnota, kterou musíte v inzerci zdůraznit. Například rozlehlá nebo něčím unikátní zahrada, zajímavé prvky v interiéru, nebo vybudované technické zázemí – třeba zařízená dílna atd. 

Buďte vstřícní a “transparentní”

Při osobních prohlídkách nebo i při telefonátech se zájemci o vaši nemovitost je důležité jednat slušně, profesionálně a transparentně. Mějte připravené odpovědi na otázky ohledně technického stavu nemovitosti, dostupnosti nebo právních náležitostí. Transparentnost a vstřícnost budují důvěru, která je při prodeji nemovitostí klíčová. Pokud si na prohlídky netroufáte sami, realitní makléř vám může poskytnout neocenitelnou podporu.

 

Postupujte promyšleně, buďte trpěliví

Prodej chaty, a to nejen v Karlovarském kraji, se neobejde bez vhodné strategie. Pečlivé se připravte a přizpůsobte své jednání i své požadavky aktuální situaci na trhu. I přes nižší poptávku je možné dosáhnout velmi rozumné prodejní ceny, pokud ale budete postupovat promyšleně a s dostatečnou trpělivostí.

Jan Berky

You may also like