Nucené zavírání kamenných prodejen nahrává tvorbě e-shopů. Cena profesionální tvorby webových stránek a internetového obchodu se však může zdát některým firmám předražená, protože si mohou založit on-line byznys přes e-shop vyrobený ze šablony. Přečtete si, jak a čím svépomocný e-shop naplnit, aby se vám vyplatil.
Tvorba e-shopu z levné šablony
Podobně jako jednoduchý web si můžete koupit i hotovu šablonu, ze které si naklikáte prodejní stránky. Vkládání do košíku, objednávky, fakturace a možnosti plateb jsou již připravené a drobný obchodník s nimi bohatě vystačí. Mějte však na paměti, že kromě technických funkcí rozhoduje o prodejnosti zboží také obsah stránek a ten, obrazně řečeno “v instantním prášku” nekoupíte. Proto než začnete tvořit e-shop po nocích sami doma na koleni, seznamte se s hlavními zásadami úspěšného prodejního obsahu. A nakonec nezapomeňte na důslednou kontrolu před spuštěním e-shopu.
Kategorie, aby klient nebloudil
Prvním předpokladem pro tvorbu e-shopu, který prodává, je logická struktura. Jednotlivé druhy zboží připravte svým zákazníkům do patřičných oddělení zvaných kategorie. Jste-li prodejcem vína, dávají smysl alespoň tří virtuální regály na bílé, červené a růžové víno. Podívejte se také, jak napsat optimalizované popisky kategorie internetového obchodu a seznamte se s dalšími SEO tipy.
Na internetu kupuje oko
Místo tradičního osahání, očichání nebo vyzkoušení zboží v kamenné prodejně se váš zákazník musí v e-shopu spokojit jen s podíváním. Kvalitní produktové fotografie jsou rozhodujícím faktorem pro váš prodejní úspěch. Zavedené digitální obchody nešetří na profesionálních fotografech a vy si dejte také záležet. Dbejte na dostatečné rozlišení: Nabídněte pohled na zboží z více úhlů a zařaďte alespoň jeden detail, kde je možné rozpoznat třeba druh tkaniny, nabízíte-li šaty.
Jak odradit názvem snadno a rychle
Kromě povedených fotek potřebuje zákazník také výstižné a srozumitelné názvy produktů. Až budete při tvorbě e-shopu přemýšlet nad jmény, vzpomeňte si na Zdeňka Pohlreicha, jak vytýkal restauracím, když v jídelníčku nabízely tajemné pokrmy typu “Překvapení šéfkuchaře” místo jasného “Biftek s volským okem”. Bude-li váš e-shop připomínat lexikon kouzel, odejdou zákazníci tam, kde se na ně mluví česky. A to by byla škoda.
Popis zboží zvyšuje tržby
Produktový název “CHARDONNAY – suché víno bílé” je určitě povedený, ale sám o sobě lahev neprodá. Každý produkt vyžaduje ještě stručný a trefný popis. Když zůstaneme u příkladu tvorby e-shopu na prodej vína, zachyťte v produktovém textu chuť a vůni nápoje tak, aby se člověk toužil napít. Nezapomeňte doporučit i vhodné pokrmy a je-li víno moravské, patřičně to vychvalte. Pokud psaní nepatří mezi vaše silné stránky, můžete si na SEO copywriting najmout specialisty.
Bez SEO a meta, po robotech veta
Při tvorbě e-shopu také pamatujte, že kromě lidí by vaše texty měly přilákat i síťové roboty. Právě kvůli nim musíte do produktových textů, názvů a kategorií políčít klíčová slova a různé metatagy. Bez této SEO optimalizace pro vyhledávače vám roboti Googlu a Seznamu na lep nesednou a budou lidem podsouvat vaši konkurenci.
PÍSMO nebo Písmo?
Instantní eshopy mívají automaticky nastavené čitelné druhy písma. Jenže nezkušení uživatelé si připravené grafické vychytávky často nechtěně zmaří. Snaží se například zviditelnit svůj produktový text a napíší ho velkým písmem. Výsledkem je nepřehledný monolit. Při tvorbě e-shopu používejte velká písmena přesně podle pravidel pravopisu na začátku vět a jmen. Velmi opatrně jimi můžete tu a tam okořenit třeba jedno slovo v delším produktovém názvu. Zatímco “Domácí JITRNICE, kterou svět neviděl” půjde na odbyt, “DOMÁCÍ JITRNICE, KTEROU SVĚT NEVIDĚL” zezelená nejspíš doma na skladě.
Suma sumárum, tvorba eshopu od profesionálů na klíč se vyplatí prodejcům s větším a různorodým sortimentem. Svépomocná on-line prodejna ze šablony výborně poslouží sedláři, který vyrábí jezdecká sedla a ze zbytků kůže občas nabídne klíčenky. Vaše dotazy k problematice internetového podnikání uvítáme v komentářích, ať jsou vaše budoucí kroky správné.